onsdag 27 februari 2013

Recension: Tänk på ett tal



Titel: Tänk på ett tal (org. Think of a Number)
Författare: John Verdon
Förlag: Forum
Rec-ex/vinst: Nej
Sidor: 418
Serie: #1 i Dave Gurney
Utläst: 20/2-13





Bokens första mening: "Var har du varit?" frågade den gamla kvinnan i sängen

Handling: 
En dag får Mark Mellery ett mystiskt brev. Det är skrivet på vers, saknar avsändare och avslutas med en olycksbådande uppmaning:
"Tänk på ett tal - vilket som helst upp till tusen och öppna  sedan det lilla kuvertet."
Fylld av obehags känslor väljer han 658, helt slumpartat, och när han tittar i det bifogade kuvertet finner han exakt samma tal där.
Vem kan läsa hans tankar? Vem känner till hans hemligheter? Vem är den anonyma avsändaren som skickar brev efter brev som är alltmer hotfulla?

Vad jag tycker om boken:
Jag har länge velat läsa denna boken! Såg den i höstas förra året och fick den i julklapp men har ändå väntat lite med den. Och det var det värt! Den kanske inte riktigt var som jag förväntade mig, jag trodde att de mer skulle fokusera på själva mysteriet med breven och så vidare men det visar sig istället att boken handlar mer om mord. Inte för att det var något dåligt med det, John Verdon lyckades fånga mig genom hela boken men jag tycker att boken var som bäst de första 100 sidorna. Men handlingen blir mer och mer spännande ju närmre man kommer mördaren!
Jag har ju länge gått förbi min mammas bokhylla och sett att hon har flera "poliskommisarier" som hon följer där böckerna handlar om en och samma person som löser olika mord. Och jag tror äntligen jag hittat min! Såg nämligen att John Verdon har kommit ut med en till bok som jag längtar efter att få läsa. Den heter Blunda hårt och där följer man återigen samma huvudperson där han ska lösa ett annat mord.

Betyg: 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar