tisdag 19 februari 2013

3x minirecensioner



Titel: Ronja Rövardotter
Författare: Astrid Lindgren
Förlag: rabén&sjögren
Rec-ex/vinst: Nej
Sidor: 194 sidor
Utläst: 16/2-13






Bokens första mening: Den natten då Ronja föddes gick åskan över bergen, ja, det var en åsknatt så att allt oknytt som höll till i Mattisskogen förskrämt kröp undan i sina hålor och gömslen, bara de grymma vildvittrorna gillade åskväder men än alla andra väder och flög med tjut och skrik runt rövarborgen på Mattisberget.

Handling från CDON:
Ronja Rövardotter är ett av Astrid Lindgrens största sagoäventyr, en Romeo och Julia-historia om Ronja och Brik som är barn till två rivaliserande rövarätter. Barnens vänskap hotas av släktfejden och den vilda naturen blir deras tillflyktsort. Det blir en kamp för fred och rättvisa, ondska och dumhet innan Ronja och Birk till sist lyckas locka fram det goda hos de råa rövarna.

Vad jag tycker om boken:
Jag älskar verkligen de här nya omslagen! Hoppas det kommer ut fler i denna utgåvan för det är verkligen snygga. Den här boken är nog också min favorit bland Astrid Lindgrens böcker, jag tycker mycket om budskapet i boken och Astrids sätt att skriva på älskar jag också. Boken blir "mysig" att läsa på något vis.

Betyg: 5/5


                               
Titel: Mio, min Mio
 Författare: Astrid Lindgren
Förlag: rabén&sjögren
Rex-ex/vinst: Nej
Sidor: 138 sidor
Utläst: 17/2-13

Bokens första mening: Var det någon som hörde på radion den femtonde oktober förra året?




Handling från Adlibris:
Historien om Bo Vilhelm Olsson, som blir Mio och hamnar i Landet i fjärran där han får i uppdrag att bekämpa den onda riddar Kato är en av Astrid Lindgrens mest älskade berättelser. En storslagen, vacker och poetisk saga som väcker tankar om livet och döden, gott och ont och kärlekens makt.

Vad jag tycker om boken:
Jag tycker då inte detta var en av hennes bästa berättelser. Denna är nog den jag gillar minst av dessa tre i alla fall. Tycker inte riktigt om handlingen, den känns inte lika utförligt skriven på som de andra två böckerna är. Jag fastnade inte helt för denna men fortfarande tycker jag om hennes sätt att skriva på.

Betyg: 3,5/5



Titel: Bröderna Lejonhjärta
Författare: Astrid Lindgren
Förlag: rabén&sjögren
Rec-ex/vinst: Nej
Sidor: 207 sidor
Utläst: 18/2-13

Bokens första mening: Nu ska jag berätta om min bror.





Handling från CDON:
Skorpans bror Jonathan har berättat om landet Nangijala, dit man kommer när man dör. För skorpan är sjuk och ska dö. "I Nangijala får man vara med om äventyr från morgon till kväll", säger Jonathan. "För      det är i Nangijala som alla sagor händer." Några dagar senare brinner det i huset där de bor och Jonathan dör själv.
Men tänka sig, precis som Jonathan lovat sås ses de i Nangijala. Fast allt är inte underbart i sagornas och lägereldarnas land. På andra sidan bergen ligger Törnrosdalen där den onda Tengil tagit makten och gjort folket till slavar. Uppe i en håla i bergen håller han urtids draken Katla...

Vad jag tycker om boken:
Denna boken hamnar också högt uppe, som en av mina favoriter av hennes verk. Jag älskar handlingen och tanken på att det kanske finns ett "Nangijala" som väntar på en ^^
Återigen, en mysig bok och jag hoppas det kommer ut flera av hennes böcker i denna pocketgåvan!

Betyg: 5/5

1 kommentar: